DancingSword

Mind & Body Mastery for Sports, Music and Life – SAKHAROFF.COM

Tsimmes – Das jiddishe gulerodssalat

Det er en traditionel ret som findes i mange forskellige udgaver – med mere eller mindre sødme.
Min opskrift er dog lidt anderledes end de “traditionelle” – her er revne gulerødder ikke stuvet…
Det er bl.a. derfor min far udtalte: “… det er IKKE rigtig tsimmes!!!” (citat slut).

Men jeg er ligeglad, for min småkræsne ven Misha, som kom hele vejen fra Moskva for at fejre min 40-års fødselsdag, bad om en ekstra portion, hvilket jeg tager som den ultimative ros…

Ingredienser:
10 gulerødder
En halv knold hvidløg (VIGTIGT: jeg mener altså ikke en halv fed hvidløg!!)
ca. 100 gr. mayonnaise (VIGTIGT: den SKAL være Helmanns eller den japanske fra Kinesiske Købmand ved Nørreport)
Et par spiseskeer mørke rosiner (alt efter temperament)
Sort peber – groft knust
Salt
Gulerødderne rives, hvidløget pilles og hakkes småt (VIGTIGT: det må IKKE presses hverken gennem en hvidløgspresser eller andre ugudelige mekaniske anordninger!!)
Det hele blandes og sættes på køl… et døgn (igen – et spørgsmål om temperament!)

I Rusland findes der iøvrigt et begreb “suppe fra i går”. De fleste russere mener at maden smagen bedst dagen efter tilberedning.

Der er en gammel vits, som almindeligvis fremsiges til forventningsfulde bekendte, som tilfældigvis kommer forbi mens du står og laver dejlig lækker mad. De håber naturligvis på at blive inviteret … “Vil du have en suppe fra forgårs, JAAAA!!! OK… så kom igen i morgen”… 😦
Det der så ligger usagt mellem linjerne er, at maden bliver tilberedt i små portioner.

Og jo… jeg er godt klar over, at små portioner og “suppen fra i går” ikke rigtig hænger sammen.

Det er bl.a. derfor er der så mange der ikke kan forstå den russiske sjæl…

Og de russiske vittigheder…

De to spandfulde gulerødder er revet til 100 mennesker…
ms_gulerodder.jpg

Hilsen fra Misha Sakharoff og god appetit!

Leave a Reply

Information

This entry was posted on August 2, 2006 by in Cooking recipes - Danish.
