DancingSword

Mind & Body Mastery for Sports, Music and Life – SAKHAROFF.COM

Brug din krop – på den funky måde!

This article in English

Hvorfor skal man det? Og hvordan kan man det?
Man spiller da med hænder og fingre – og ikke med kroppen!

Jeg vil stille et par kontraspørgsmål:
– Hvorfor bruger Camilla Wozniacki hele kroppen når hun spiller – man spiller jo tennis med hænder?!
– Hvorfor hopper og danser Stevie Wonder som sindsyg med hele kroppen når han synger – man synger jo med munden?!

Svaret er, at de bedste sports-folk og de bedste musikere har det til fælles, at de kan bruge kroppen som helhed. Det er en af de ting som gør dem i stand til at præstere maksimalt – både fysisk, psykisk, udtryks- og følelsesmæssigt.

Jeg kan bede en sangerelev om f.eks. at synge mens han vrider sig på på gulvet, jeg kan bede om at synge mens hun “laver hårdt arbejde” eller at lave skøre miner til sangen. Det er øvelser som er specielt rettet imod spændte og ufrie kroppe – og for at lære eleven at undgå at slide kroppen.

Ved at lære allerede i en begynderstadie mine elever at involvere hele kroppen i deres musik, skaber jeg en bedre forståelse for – at helheden er mere end summen af delene. At kunne se helheden og ikke kun detaljen er en vigtig egenskab i alle livets sammenhæng – og er holismens vigtigste idé.

Prøv at lave fysiske bevægelser med din krop for at understøtte din musikalitet. Træk vejret dybt. Slap af. Lad skuldrene synke ned. Lad din sjæl leve sig fysisk ind i musikken.

Videoen nedenfor illustrerer det jeg snakker om – i sit yderste konsekvens 🙂

Et par praktiske råd for at komme i gang
Hvis opgaven føles svær, prøv at mærke efter din krop. Det sted som føles svært – giv kroppen mulighed for at hjælpe dig – tilføj en lille bevægelse det sted i din krop som føles rigtigt eller forløsende 🙂

For at gøre det skal du give din krop opmærksomhed. Det kan trænes ved ofte at lægge mærke til forskellige steder i din krop – hvordan føles det lige nu? Kan jeg hjælpe min krop på nogen måder – lige nu? Den “anstrengelse” får du mangefoldet tilbage senere når du får behov for hjælp fra din krop næste gang du støder på en vanskelig eller svær situation.

Det kan eksempelvis gøres ved at:
– trække vejret lidt mere mindre og dybere nede i maven umiddelbart før du udfører din opgave,
– dreje kroppen lidt sammen med din arm eller dine fingre for at hjælpe dem i gang,
– komme tættere på klaviaturen (klaver) eller gribebrættet (guitar) for at understrege din opmærksomhed på opgaven,
– gøre kurven i din vrist endnu tydeligere, så fingrene kommer naturligt tættere på opgaven
– og mange andre ting eller små tiltag som du selv kan eksperimentere med 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: